Jak skutecznie walczyć ze stresem?

Jak skutecznie walczyć ze stresem?

Stres, zwłaszcza ten chroniczny wywiera niesamowicie destrukcyjny wpływ na nasze życie. Może dotknąć każdego, bez względu na wiek, płeć czy zakres obowiązków służbowych. Dobrze byłoby więc nauczyć się skutecznie z nim walczyć. Zanim jednak podejmiemy walkę ze stresem, powinniśmy uświadomić sobie największe zagrożenia z nim związane. Wówczas będziemy mieli zdecydowanie większą motywację. Na szczęście, istnieje całkiem sporo skutecznych sposobów na walkę ze stresem. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują aktywność fizyczna, medytacja, aromaterapia, jak również poświęcanie czasu swojemu hobby. Warto także zatroszczyć się o odpowiednio zbilansowaną dietę. W niektórych przypadkach trzeba będzie jednak skorzystać z profesjonalnej pomocy. Walka ze stresem jest bez wątpienia trudna, ale warto ją podjąć. Istnieje duże prawdopodobieństwo tego, że nasz wysiłek się opłaci.

Jak stres na nas wpływa?

Niewielki stres jest zjawiskiem pożądanym, choć nie każdy z nas zdaje sobie z tego sprawę. Motywuje nas do działania i sprawia, że lepiej przygotowujemy się do wielu ważnych zadań i ról społecznych. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy stres towarzyszy nam każdego dnia i czyni nasze życie nieznośnym. Codzienne odczuwanie napięcia nie jest niczym przyjemnym, dlatego nasze samopoczucie psychiczne przestaje być dobre. Co gorsza, chroniczny stres to prosta droga do wypalenia zawodowego czy rozmaitych zaburzeń psychicznych. Niekiedy skutkiem stresu może być depresja, jak również zaburzenia lękowe czy obsesyjno-kompulsywne. Stres nie jest obojętny dla naszej psychiki, ale ma również wyjątkowo zły wpływ na nasze ciało. Przede wszystkim, w znaczącym stopniu upośledza on naturalną odporność naszego organizmu. Stajemy się więc zdecydowanie bardziej podatni na różnego rodzaju infekcje. Jeśli więc towarzyszą nam częste przeziębienia, warto zastanowić się nad tym, czy nie są one aby skutkiem chronicznego stresu. Warto także wspomnieć o tym, że stres sprzyja namnażaniu wolnych rodników. Te zaś przyczyniają się do rozwoju wielu niebezpiecznych chorób, także tych nowotworowych. Wydaje się więc, że najrozsądniej będzie po prostu podjąć walkę ze stresem. Trzeba jednak liczyć się z tym, że będzie ona wyjątkowo żmudna.

Aktywność fizyczna pomoże Ci walczyć ze stresem

Nie sposób ukryć, że jedną z bardziej skutecznych metod walki ze stresem jest aktywność fizyczna. Podczas ćwiczeń, dochodzi bowiem do zwiększonej produkcji hormonów szczęścia, przez co poprawia się nam nastrój. Poza tym, uprawianie sportu pomoże nam w rozładowaniu nagromadzonych w nas silnych emocji. Ważne jest jednak to, aby aktywność fizyczna była systematyczna. W przeciwnym bowiem razie, niesamowicie ciężko będzie nam uzyskać jakiekolwiek efekty. Warto zdecydować się na uprawianie sportu, który sprawia nam autentyczną przyjemność. Interesujących rozwiązań jest naprawdę całe mnóstwo. Możemy zdecydować się na sporty walki, jak również na uspokajającą jogę. Wielu osobom do gustu może przypaść także jogging, jak również nordic walking. Niektórzy będą zaś zadowoleni z pływania. Jeżeli nie wiemy, jaki sport sprawi nam autentyczną przyjemność, dobrze byłoby spróbować różnych aktywności. Wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo tego, że uda się nam znaleźć aktywność, która sprawia nam radość. Nie ma tak naprawdę jakiejś określonej pory, o której warto uprawiać sport. Można ćwiczyć zarówno rano, jak i wieczorem.

Zdecyduj się na zdrową dietę

Jeżeli zależy nam na skutecznej walce z chronicznym stresem, musimy zdecydować się na zmianę sposobu, w jaki się odżywiamy. Wydaje się, że najważniejsze będzie po prostu włączenie do swojego menu więcej ilości warzyw oraz owoców. Tych pierwszych powinno być rzecz jasna zdecydowanie więcej. Postarajmy się przygotowywać z owoców oraz warzyw smakowite koktajle, jak również soki, zupy i sałatki. Wydaje się, że całkiem dobrym pomysłem będzie także włączenie do swojego codziennego menu produktów pełnoziarnistych. Warto zainwestować w makaron z pszenicy durum, jak również w płatki owsiane. W naszej diecie nie powinno zabraknąć także orzechów oraz pestek. Mowa tu między innymi o orzechach włoskich, orzechach brazylijskich czy o pestkach słonecznika. Wybór zależy w dużej mierze od naszych osobistych preferencji. Zarówno orzechy, jak i pestki bogate są w mnóstwo składników mineralnych. Pamiętajmy również o piciu odpowiedniej ilości wody. Najlepiej zdecydować się na tę mineralną, niegazowaną.

A może aromaterapia?

Wydaje się, że całkiem dobrym pomysłem może okazać się również skorzystanie z aromaterapii. Ona również przyda się w walce ze stresem. Do aromaterapii z powodzeniem można wykorzystać olejki eteryczne, takie jak na przykład olejek z pomarańczy, olejek paczulowy, jak również olejek z drzewa herbacianego. Doskonałym wyborem mogą okazać się także świece zapachowe. Warto decydować się na zapachy otulające zmysły. Może być to na przykład aromat igieł sosnowych, jak i zapach lawendy. Wydaje się, że całkiem dobrym pomysłem może okazać się również zakupienie zapachowych akcesoriów kąpielowych. Mowa tu między innymi o olejkach do kąpieli. Doskonałym wyborem mogą okazać się również kule zapachowe, które rozpuszczają się po wrzuceniu do wanny. Alternatywą dla olejków oraz kul może okazać się sól kąpielowa. Największym zainteresowaniem cieszy się ostatnimi czasy ta magnezowa. Systematyczne kąpiele z jej dodatkiem pozwalają uzupełnić rezerwy magnezu w organizmie. Ten pierwiastek jest zaś niesamowicie ważny w kontekście z chronicznym stresem. Akcesoriów do arometerapii, świeczek i kosmetyków warto poszukiwać zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Kluczem do sukcesu jest jednak systematyczne ich stosowanie. Korzystajmy z różnych zapachów. Dzięki temu, będziemy mogli odkryć swoje ulubione.

Skorzystaj z medytacji

Nie od dziś wiadomo, że stres wiąże się w dużej mierze z czarnowidztwem i zamartwianiem się przyszłością. Tymczasem, powinniśmy się starać skupiać swoje myśli na tym co tu i teraz. Wydaje się więc, że dobrą metodą walki ze stresem będzie medytacja. Dzięki niej można będzie ukoić zmysły i przestać myśleć o rzeczach, które się jeszcze nie wydarzyły. W medytacji ważną rolę odgrywa praca z oddechem. Nauczymy się jego obserwacji i będziemy pracować nad tym, aby stale go pogłębiać. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że sztuka medytacji jest dosyć trudna do opanowania. Niemniej jednak, warto próbować ją posiąść. Nie obejdzie się bez praktyki. Zanim jednak rozpoczniemy swoją przygodę z praktycznymi ćwiczeniami medytacyjnymi, dobrze byłoby czegoś się o niej dowiedzieć. Możemy więc sięgnąć po książki o medytacji, jak również zdecydować się na odsłuchanie podcastów. Nie ulega wątpliwości, że skuteczność medytacji w walce ze stresem jest naprawdę wysoka. Jeśli będziemy mieć na uwadze systematyczność, efekty na pewno pozytywnie nas zaskoczą. Musimy jednak liczyć się z tym, że trzeba będzie na nie trochę poczekać. Na samym początku, medytacja może wydawać nam się nieco irytująca.

Znajdź sobie jakieś hobby

Nie sposób nie zauważyć, że w walce ze stresem pomóc nam może również jakieś hobby. Może być to rysowanie, pisanie wierszy, komponowanie piosenek, jak również zbieranie grzybów czy łowienie ryb. Wszystko zależy od naszych osobistych preferencji. Zazwyczaj większość z nas posiada jakieś zainteresowania. Niestety, niektóre osoby przez ciągłą naukę bądź pracę nie zdążyły odkryć swoich pasji. Warto byłoby więc pozostawić sobie jakąś przestrzeń do odkrywania swoich zainteresowań. Wydaje się, że w redukowaniu nadmiernego napięcia emocjonalnego bardzo może nam pomóc kontakt z naturą. Osobom chronicznie zestresowanym polecane są w szczególności spacery na świeżym powietrzu. Warto pokusić się o zbieranie polnych kwiatów, jak również o obserwowanie zwierząt czy fotografowanie zachodów słońca. To wszystko pozwoli nam nieco wyciszyć swoje emocje i spojrzeć na wszystko z innej perspektywy.

Kiedy warto udać się po profesjonalną pomoc?

Niestety, samodzielna walka ze stresem nie zawsze kończy się dobrze. Czasami pomimo usilnych wysiłków nie udaje nam się pokonać wroga. Wówczas warto byłoby udać się po profesjonalną pomoc. Możliwe bowiem, że nasze samopoczucie wynika z jakiejś choroby, do której stres mógł się przyczynić. W pierwszej kolejności swoje kroki warto skierować do lekarza pierwszego kontaktu. Zleci nam on podstawowe badania laboratoryjne, dzięki czemu możliwe będzie określenie ewentualnych niedoborów. Warto także ocenić funkcjonowanie tarczycy. Jeżeli wykluczone zostaną somatyczne przyczyny naszego złego samopoczucia, rozważmy udanie się do gabinetu psychoterapeutycznego. W miejscu tym uzyskamy fachową pomoc. Jeżeli chcemy nauczyć się praktycznych rozwiązań pomocnych w walce ze stresem, możemy rozpocząć psychoterapię w nurcie poznawczo-behawioralnym. Najważniejsze jest to, aby terapię prowadziła osoba odpowiednio wykwalifikowana i doświadczona. Niesamowicie istotne jest także to, aby być zaangażowanym w proces terapeutyczny. Sesje powinny odbywać się przynajmniej raz w tygodniu, w określonym miejscu i czasie. Niestety, należy liczyć się z dosyć dużymi kosztami. Koszt jednej sesji może bowiem wynieść nawet 200 złotych. Jeżeli nie posiadamy wystarczających funduszy, dobrze byłoby zdecydować się na psychoterapię w ramach NFZ. Będziemy jednak potrzebować na nią skierowania. Może wystawić je lekarz dowolnej specjalności. Najczęściej jednak wystawiane jest ono przez lekarza psychiatrę, do którego z kolei nie potrzeba nam skierowania. Czas oczekiwania na psychoterapię w ramach NFZ może wynosić nawet 2 lata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.