Podstawowa modlitwa Buddystów – Guru Jogi

Zioła wzmacniające układ krążenia

Modlitwa Guru Jogi z Tapihritsą jest podstawową modlitwą, wykonywaną przez wszystkich praktykujących  przed każdą praktyką.

Wprawdzie wchodzi ona w skład nauk podstawowych, czyli Nyndro, ale postrzeganie jej jako tylko jednej z praktyk wstępnych byłoby wielką nieroztropnością. Wielokrotne, powyżej 100.000 razy powtórzenie tej modlitwy ma ogromne znaczenie dla naszego obecnego życia oraz dla stanu w jakim znajdziemy się po śmierci.  Modlitwa Guru Jogi ma też wspomóc nasze zrozumienie nauk. Dzięki niej wyrażamy swoją prośbę o wsparcie linii Mistrzów. Modlitwę Guru Jogi warto jest robić w pozycji pięciopunktowej, ale równie dobrze jest robić ją w każdej innej pozycji, choćby  leżąc lub siedząc na krześle.

Jongdzin Rimpocze tak o Tapihritsie mówił podczas udzielania nauk w Wildze w 2003r.:

„Niezależnie od tego kto jaki ma staż w praktyce  najważniejsza dla każdego jest praktyka Guru Jogi. To ona przybliża nas do linii Mistrzów, która swój początek bierze w Dharmakai i jest linią nieprzerwaną. W tej modlitwie nie chodzi tylko o jej  śpiewanie, ale o oddanie całym sercem dla linii Mistrzów i samej Dharmakai którą reprezentuje Tapihrista. Rzecz jednak nie tylko w samym wykonywaniu tej praktyki, nawet wielokrotnym,  ale w autentycznym otwarciu serca. Szczerym i rzeczywistym. (…) Podczas jej wykonywania musicie mieć całkowicie czysty umysł, który poza samą praktyką nie zajmuje się niczym innym. Nie myśli i nie ekscytuje się. Trwamy tak przez chwilę, a potem w przestrzeni przed sobą wizualizujemy Tapihritsę. Wygląd jego ciała jest taki, jaki został przedstawiony na wizerunku, lecz nie myślcie o nim jak jedynie o namalowanym obrazie”. Tapihritsa jest przejrzystym światłem a jego ciało jest formą absolutnej mądrości, oczyścił bowiem wszelkie splamienia, emocje, wszystko. Dlatego tez jego stan nazywamy stanem Buddy. Tapihritsa reprezentuje wszystkich Mistrzów linii od samego początku.(…)

Kiedy rano wstajecie i dysponujecie chwilą czasu możecie sie skoncentrować na Tapihritsie.Nie są potrzebne żadne symbole, albo Strażnicy. Guru Joga adresowana do niego ma podstawowe znaczenie. Wszystko to czego szukasz- czy to Boga, czy oczyszczenia, to wszystko w nim jest.  Możesz go poprosić o pomoc w swoich sprawach.”

Jak wizualizować Tapihritstę?

Wyobraz sobie przestrzeń przed sobą jako czyste niebo. Zobacz na nim krąg tęczowego światła, a w jego centrum Tapihritsę.

Jongdzin Rimpocze tak opisuje tę wizualizację:

„Kiedy wizja Tapihritsy przed tobą jest wyraźna, znajduje się on nieco wyżej niż ty i ma twarz zwróconą ku tobie. Z piersi Tapihritsy wyłaniają się kolejno czyste energie elementów ognia, wiatru i wody. Kiedy docierają do ciebie wtedy pomagają gdyż są one czystą wiedzą Tapihritsy pod postacia energii naturalnych elementów. Oczyszczają one emocje, zaciemnienia, cierpienia, wszystko. najpierw dochodzi do ich wypalenia ( element ognia), następnie do obmycia ( element wody) i w końcu do rozwiania ( element powietrza). A jeśli chcesz komuś pomóc to wtedy możesz kierować przepływ tych energii do innej osoby. I znowu- nie wystarczy tak czynić raz na jakiś czas. Musisz ćwiczyć i z całego serca wizualizować to wszystko aby być przygotowanym na otrzymanie inicjacji i błogosławieństw pochodzących od Buddów. Po dokonaniu samooczyszczenia jest się na to wystarczajaco czystym. Owo oczyszczenie jest takim swoistym przygotowaniem naczynia. Nauki porównywane są do mleka lwicy, a każdy z was jest jak naczynie do którego można je wlać. Aby jednak to wyjątkowe mleko nie uległo w was zepsuciu najpierw  należy to naczynie w was oczyścić.”

Następnie z czoła Tapihritsy wyłania się białe tybetańskie A, z gardła czerwone OM i z piersi niebieskie HUNG. Te trzy sylaby reprezentują ciało, mowę i umysł Tapihritsy. Docierają one do ciebie i rozpuszczają się one w twoim ciele, mowie i umyśle, aż w końcu zespalasz się całkowicie z Tapihritsą. Niekoniecznie każdy zna wygląd tych sylab, ale dzwięk A OM HUNG każdy może zaintonować.Można sobie nawet te sylaby wyobrazić jako zapisane w waszym alfabecie. Po tym jak sylaby rozpuściły się w tobie zespalasz się całkowicie z Tapihritsą i to cię błogosławi oraz czyni gotowym do nawiązania kontaktu z linią Mistrzów.

nawiązanie do linii Mistrzów jest natychmiastowe i skuteczne, jednak nie należy oczekiwać, że ujrzymy zarówno Tapichritsę, innych Mistrzów, czy nawet całe Drzewo Schronienia. Jongdzin Rimpocze tak instruuje praktykujących:

„Podczas wizualizacji gdy na chwilę otworzysz oczy i zerkniesz w przestrzeń niczego nie zobaczysz. Nie myśl jednak o wizualizacji jako o „pustym miejscu”.Tapihritsa dysponuje wszechwiedzą i wie kiedy mu jesteś szczerze oddany.Jeśli tak jest wówczas znajduje się on dokładnie naprzeciwko ciebie. Poleganie tylko na samym wyobrażeniu i niezadowolenie, gdy nic konkretnego się nie pojawia nie ma nic wspólnego z modlitwą i jako takie jest bezużyteczne. On rzeczywiście tu jest, ale nie wzbudzaj w sobie chęci ujrzenia go. Aby go ujrzeć trzeba najpierw usunąć całą naszą ignorancję i usunąć zasłonę utkaną z naszych zaciemnień.”

Uzdrawianie z Tapihritsą.

Wielka moc mądrości Tapihritsy może pomóc również w uzdrowieniu siebie lub innych.  Nasza własna energia  nie różni się od natury energii innych czujących istot, więc siłą rzeczy jest ona ograniczona. Wysyłanie innym swojej energii jest proste i każdy się może tego bez problemów nauczyć, choć wysyłanie jej w celu pomocy innym niekoniecznie jest w stanie cokolwiek oczyścić. Jongdzin Rimpocze tak o tym mówił w 2003r.:

Wizualizowanie Tapihritsy podczas Guru Jogi i wysyłanie płynących od niego błogosławieństw innej osobie, którą chcemy wspomóc jest najlepszą metodą pomocy innym.  Podstawą jest tu bycie wolnym od wątpliwości i długotrwała i staranna praktyka Guru Jogi z Tapihritsą. Staranne, długotrwałe praktykowanie spowoduje, że nasza praktyka przepojona będzie mocą i błogosławieństwem, bo stając się podczas Guru Jogi Tapihritsą oznacza, że otrzymujemy tę pełnię wiedzy jaką on posiada.

Kim był Tapihritsa?

Tapihritsa  był zwykłym człowiekiem z koczowniczego rodziny w kraju Zhang Zhung w czasach, gdy władcą był ostatni król tej krainy Ligmincha. Jego głównym nauczycielem był Dawa Gjalcen. Tapihritsa praktykował w miejscu znanym jako Senge Tap, świętym miejscu w pobliżu góry Kailash. Po intensywnej, dziewięcioletniej  praktyce osiągnął oświecenie i tęczowe ciało.

Broszura zawiera transkrypcję wykładu otwartego o przyczynach cierpienia lamy Tenzina Wangyala Rimpocze wygłoszonego w Poznaniu w lutym 1989r.

Jednym z nauczycieli Tapihritsy  był  Nangzher Lopo. Teksty podają nam, że pomimo, iż  nauczyciel Tapihritsy  był wybitnym praktykującym to nie został w pełni zrealizowany i nie osiągnął wyzwolenia. Powodem tego był ciągły problem z jego dumą, której nie udało mu się wyeliminować przez całe swoje życie. Jak wyeliminować każdą z naszych pięciu trucizn ( ignorancję, dumę, przywiązanie, nienawiść i zazdrość) uczą nas nauki o sześciu loka, a pomaga uwolnić trucizny związana  z tymi naukami praktyka ( Praktyka sześciu loka).

Dodaj komentarz